Bydgoszcz
17C
Opady
64% wilgotność
Wiatr: 6km/h SW
H 18 • L 15
9C
Pt
7C
Sob
8C
Nd
8C
Pon
9C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPKP PLK komentują decyzję o zawieszeniu połączeń Bydgoszcz – Chełmża
11.12.2020 | 01:03

PKP PLK komentują decyzję o zawieszeniu połączeń Bydgoszcz – Chełmża

Na zdjęciu: Połączenia na linii kolejowej nr 209 miały zostać zawieszone wraz z 1 stycznia.

Fot. Szymon Fiałkowski

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odniosła się do wypowiedzi marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego, dotyczącej zawieszenia kursowania pociągów na linii nr 209 z Bydgoszczy Wschód do Chełmży.

  • Toruński polityk podkreślił, że jedną z przyczyn decyzji o wstrzymaniu ruchu pasażerskiego jest zły stan techniczny linii.
  • PLK w swoim oświadczeniu zaznacza, że słowa Całbeckiego wprowadzają w błąd mieszkańców regionu oraz podważają ich zaufanie do sprawnego wykorzystania transportu kolejowego w regionie i w Polsce. 
  • Czwartkowy wieczór, poza oświadczeniem PKP PLK, przyniósł jednak też inną informację dotyczącą linii 209. Wójt Unisławia Jakub Danielewicz przekazał mieszkańcom, że w rozmowie z nim marszałek Całbecki zapowiedział wycofanie się z decyzji o całkowitym zawieszeniu kursowania pociągów Bydgoszcz – Chełmża.

Zawieszenie kursowania składów pasażerskich na reaktywowanej w 2008 roku linii z Bydgoszczy przez Fordon do Chełmży zostało ogłoszone przez Całbeckiego kilka dni temu. W wypowiedzi dla Radia PiK podał on przyczyny tej decyzji. – Infrastruktury nie przybywa, nie jest ona modernizowana, wręcz odwrotnie. Kolejne stacje kolejowe są likwidowane, tak jak chociażby w Dąbrowie Chełmińskiej. Ta linia zaczęła bardzo ciążyć, jeśli chodzi o efektywność i ekonomię. Nie mogliśmy kierować się inną miarą jak tylko popularnością linii kolejowych. Na tej podstawie podejmujemy decyzje, które z linii będą w pierwszej kolejności zawieszane – wyjaśniał marszałek województwa.

Zobacz również:

Ostre cięcia Całbeckiego. Znika połączenie Bydgoszczy z Chełmżą i wiele innych pociągów!

Zapowiedź likwidacji kursowania pociągów od 1 stycznia była kolejną odsłoną ostrych cięć w przewozach pasażerskich, o których od kilkunastu dni informował samorząd województwa. Z nowego rozkładu jazdy mają bowiem zniknąć połączenia Toruń Wschodni – Sierpc, Czersk – Tleń – Laskowice Pomorskie, Szlachta – Wierzchucin oraz Wierzchucin – Laskowice Pomorskie, a także wiele kursów na liniach zelektryfikowanych. Decyzje Całbeckiego wzburzyły społeczników zaangażowanych w rozwój kolei oraz mieszkańców, którzy z dnia na dzień mieli zostać pozbawieni połączeń do szkoły czy pracy. Argumenty marszałka dotyczące zawieszenia kursów na „209” były jednak głównie przytykiem w stronę zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Już w środowym artykule wykazaliśmy, że w ostatnich miesiącach przeprowadziła ona działania mające na celu utrzymanie odpowiednich parametrów technicznych linii Bydgoszcz – Chełmża.

W publikacji odwołaliśmy się do informacji ze stycznia 2020 roku, w której Polskie Linie Kolejowe podsumowały działania dotyczące infrastruktury kolejowej na terenie Bydgoszczy w 2019 roku. Na zlecenie kolejowej spółki wykonano szereg prac na przechodzącym przez Fordon odcinku do Chełmży: w czerwcu wymieniono tor pomiędzy przystankami Bydgoszcz Brdyujście a Bydgoszcz Fordon, co pozwoliło przywrócić maksymalną prędkość na tym odcinku (niestety nie jest zbyt wysoka i wynosi 60 km/h). W grudniu zeszłego roku zakończono natomiast remont przepraw nad ulicami Brzechwy i Kaliskiego.

– Wyremontowane zostały podpory i naprawiono powierzchnię wiaduktów. Pomalowane obiekty z odnowionymi gzymsami oraz podwyższonymi poręczami lepiej wpisują się w otoczenie. Dzięki pracom osiągnięto podstawową korzyść – pociągi między Bydgoszczą i Chełmżą jeżdżą sprawniej – zapewniała instytucja odpowiedzialna za infrastrukturę kolejową. Ponadto, na przystankach Akademia, Brdyujście i Fordon zamontowano nowe wiaty, a na Brdyujściu wyremontowano również peron. PLK zawarły również rewitalizację linii kolejowej nr 209 na odcinku Chełmża – Bydgoszcz Wschód w projekcie dokumentu „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku”.

Słowa Całbeckiego nie pozostały jednak bez reakcji PLK. W czwartkowy wieczór spółka wystosowała oświadczenie, w którym odniosła się do argumentów toruńskiego polityka. – Wypowiedzi Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego wprowadzają w błąd mieszkańców regionu oraz podważają ich zaufanie do sprawnego wykorzystania transportu kolejowego w regionie i w Polsce – zaczął komunikat rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemeniec. Zdaniem spółki, stwierdzenia o złym stanie technicznym linii Bydgoszcz – Chełmża są „nieprawdziwe”.

Linia kolejowa na trasie Chełmża – Bydgoszcz Wschód zapewnia sprawne podróże. Jest bezpieczna i gwarantuje dobre przewozy pasażerskie z prędkością od 60 do 80 km/h. Na linii dla podróżnych dostępnych jest 12 przystanków i stacji – podkreślił rzecznik. PKP PLK uważa jednak, że „samorząd województwa pomija w procedowanej obecnie „Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia Przyspieszenia 2030+.” rozwój kolei i nie zgłosił potrzeby modernizacji linii 209”. W środowym tekście wskazaliśmy jednak, że w projekcie strategii znajdują się zapisy dotyczące linii 209. Zawarto je w wykazie projektów kluczowych, jako zadania administracji rządowej.


Wykaz projektów kluczowych stanowi identyfikację przedsięwzięć, które zostały uznane za niezbędne dla powodzenia przyspieszenia rozwoju i w zakresie których Samorząd Województwa jest zdeterminowany do ich prowadzenia (jeśli dotyczą one kompetencji Samorządu Województwa) lub zabiegania o nie (jeśli dotyczą kompetencji administracji rządowej i są jej zobowiązaniem do realizacji inwestycji na terenie województwa; w przypadku zadań, które kompetencyjnie należą do administracji rządowej ale obecnie nie są ujęte w oficjalnych planach, Samorząd Województwa będzie zabiegać o doprowadzenie do ich realizacji, a w przypadku zadań, które kompetencyjnie należą do administracji rządowej ale mogą wymagać wkładu finansowego Województwa – Samorząd Województwo będzie poszukiwać możliwości wspólnej ich realizacji)


W projekcie nowej Strategii Rozwoju Województwa zapisy dotyczące linii Chełmża – Bydgoszcz Wschód zakładają starania o jej rewitalizację wraz z budową drugiego toru do Fordonu, a także realizacji zakwalifikowanego do drugiego etapu programu Kolej Plus projektu budowy linii kolejowej Chełmno – Unisław, w celu stworzenia ciągu Bydgoszcz – Unisław – Chełmno oraz odbudowę linii 209 na odcinku Kowalewo Pomorskie – Golub-Dobrzyń wraz z budową nowego odcinka Golub-Dobrzyń – Rypin w celu stworzenia nowego ciągu komunikacyjnego. To ostatnie zadanie, jak czytamy w projekcie strategii, zakłada możliwy udział współfinansowania ze środków UE Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

PKP PLK potwierdza natomiast, że słowa Piotra Całbeckiego sugerujące niedawną likwidacje stacji w Dąbrowie Chełmińskiej, nie są prawdziwe. – Na linii 209 na odcinku Chełmża – Unisław – Bydgoszcz Wschód znajdują się trzy stacje kolejowe. W miejscowości Dąbrowa Chełmińska od 2008 roku na wniosek samorządu działa przystanek. Marszałek Piotr Całbecki nie wnioskował o przywrócenie obsługi w  Dąbrowie Chełmińskiej stacji kolejowej. Przeciwnie, w 2020 r. Marszałek wystąpił do Ministra Infrastruktury z inicjatywą budowy nowego przystanku / peronu w odległości ok. 1 km od istniejącego przystanku, na nieczynnej stacji Dąbrowa Chełmińska. Dla kogo Marszałek zamierza budować peron, skoro likwiduje przewozy pasażerskie? – czytamy w oświadczeniu spółki.

Pismo Polskich Linii Kolejowych kończy się sugestią, że „ograniczenie kolejowych przewozów pasażerskich w województwie kujawsko-pomorskim jest nierozważne”. – Zaproponowana przez Marszałka alternatywa, w postaci transportu autobusowego, nie jest korzystnym rozwiązaniem – podkreśla rzecznik Siemieniec. I jak argumentuje, mieszkańcy regionu utkną w gigantycznych korkach na ulicach Bydgoszczy, podając za przykład sytuację na znajdujących się w złym stanie Wiaduktach Warszawskich. Tu warto odnieść się do naszego niedawnego tekstu, w którym opisywaliśmy możliwe wykorzystanie linii przechodzącej przez Fordon jako alternatywy dla zakorkowanej ulicy Fordońskiej. Wówczas Tomasz Moraczewski, będący jednocześnie dyrektorem departamentu transportu urzędu marszałkowskiego i prezesem Portu Lotniczego Bydgoszcz, przyznał, że obecnie uruchomienie większej liczby połączeń na trasie Fordon – Bydgoszcz Główna nie będzie możliwe, ale sam pomysł wydłużenia kursów pociągów do przystanku niedaleko osiedla Bajka uznał za „interesujący”.


CZYTAJ WIĘCEJ: Pociągi do Fordonu alternatywą dla zakorkowanych Wiaduktów Warszawskich?


– Jesteśmy otwarci na współpracę z gminami i powiatami w zakresie wspólnej organizacji transportu publicznego. Wydaje się jednak, że inicjatywa leży po stronie Bydgoszczy, ponieważ takie relacje pociągów spełniałyby pewne funkcje kolei wewnątrzmiejskiej – przekazał w odpowiedzi na zapytanie naszej redakcji.

Jest nadzieja na utrzymanie pociągów z Bydgoszczy do Chełmży?

Zapowiedź zawieszenia kursowania pojazdów szynowych do Chełmży z dniem 1 stycznia 2021 roku wywołała spore oburzenie. Reakcją na nią były liczne apele społeczników, a także wiele komentarzy mieszkańców, zawiedzionych likwidacją połączenia – zwłaszcza tych z gminy Unisław czy Dąbrowa Chełmińska. Skala negatywnych opinii wobec decyzji zarządu województwa musiała zaskoczyć również samego Piotra Całbeckiego, gdyż w czwartkowy wieczór pojawiła się informacja, która daje nadzieje na zatrzymanie kolejnej odsłony ostrych cięć na kujawsko-pomorskiej kolei.

– Właśnie rozmawiałem z marszałkiem Piotrem Całbeckim. Zadeklarował on przywrócenie połączeń kolejowych z Unisławia do Bydgoszczy i z Bydgoszczy do Unisławia. Mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią oraz wzrostem kosztów, jakie Samorząd Województwa będzie zmuszony płacić przewoźnikowi, połączenia kolejowe powrócą. Więcej informacji wkrótce – przekazał na Facebooku wójt gminy Unisław Jakub Danielewicz. Czekamy zatem na informacje odnośnie przyszłości tego, jak i innych połączeń kolejowych przeznaczonych do likwidacji.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
10 miesięcy temu

Jest światełko w tunelu. Dobrze ze społecznicy i regionalne media stanęły na wysokości zadania.

Wojciech
Wojciech
10 miesięcy temu

Pan Marszałek tylko likwiduje wszystko w terenie lub lub znacznie ogranicza, wstyd, to wszystko dotyka ludzi, ale kto się z tym liczy. Żenada!!!

lok_pat
lok_pat
10 miesięcy temu

Nie ważne jaka prawda, ważne co usłyszeli wyborcy „naszego” marszałka w jego regionie. Chcemy zakończyć żywot tego województwa, wystarczy ponownie wybrać tą samą partię do władz województwa. Uczciwie mówiąc druga największa partia niestety rządząca ma tyle samo do zaoferowania. Jak długo wybór będzie między mniejszym i większym badziewiem tak długo nasze województwo będzie na końcu wszelkich rankingów. Naszym lokalnym towarem eksportowym od początku tego tworu jest „mizeria”. Wszyscy na to się składają, a tylko Toruń wygrywa….Tylko jak długo można się z tym godzić???

Powiązane treści