Bydgoszcz
6C
Niebo częściowo zachmurzone
81% wilgotność
Wiatr: 7km/h W
H 7 • L 5
5C
Wt
3C
Sr
3C
Czw
5C
Pt
4C
Sob
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPociągi do Fordonu alternatywą dla zwężonych Wiaduktów Warszawskich? Na ten moment nie, choć pomysł jest „interesujący”
Dworzec Kolejowy Bydgoszcz-Fordon - SF (4)
22.10.2020 | 20:48

Pociągi do Fordonu alternatywą dla zwężonych Wiaduktów Warszawskich? Na ten moment nie, choć pomysł jest „interesujący”

Na zdjęciu: Z odpowiedzi PKP PLK i urzędu marszałkowskiego wynika, że pociągi elektryczne nie pojawią się w Fordonie zbyt szybko.

Fot. Szymon Fiałkowski

Przez najbliższe kilka miesięcy dojazd z Fordonu do centrum Bydgoszczy jest poważnie utrudniony przez sytuację na Wiaduktach Warszawskich. Z uwagi na zły stan techniczny przeprawy konieczne było zwężenie jezdni. Burza mózgów wokół problemu wiaduktów przyniosła kilka alternatywnych rozwiązań. Czy jednym z nich może być zwiększenie częstotliwości pociągów na linii kolejowej przebiegającej przez Fordon?

Od soboty, 10 października na wiaduktach w ciągu ulicy Fordońskiej (w obu kierunkach) obowiązuje zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu; ponadto zmniejszono też dozwoloną prędkość. Jak wyjaśniał rzecznik ZDMiKP Tomasz Okoński, oddana do użytku w 1973 roku, a zmodernizowana w latach 2007-2008 konstrukcja jest w złym stanie technicznym. – Zewnętrznie nawierzchnie jezdni jak i spód konstrukcji wizualnie są w dobrym stanie, jednak po odkuciu zewnętrznych warstw betonu na podporach, uwidaczniają się mocno skorodowane i uszkodzone zębem czasu elementy – opisywał.

Zobacz również:

Kilka miesięcy utrudnień na Wiaduktach Warszawskich

Kilka dni po zwężeniu jezdni na Wiaduktach Warszawskich dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek przyznał, że utrudnienia na przeprawie potrwają od czterech do pięciu miesięcy.  – Nie ma szans na to, aby otworzyć pasy ruchu bez podparcia obiektu – jasno postawił sprawę Nalazek. Otwarcie będzie możliwe tylko w sytuacji, gdy wyniki analiz już po podparciu będą optymistyczne. Wówczas powinna zapaść także decyzja o zakresie przebudowy ponad czterdziestoletniego obiektu. A modernizacja będzie oznaczać kolejne utrudnienia dla kierowców i pasażerów komunikacji publicznej.

Po decyzji o wprowadzeniu nagłych zmian na wiaduktach mieszkańcy przedstawili kilka pomysłów, które miały ułatwić przedostanie się z Fordonu do centrum Bydgoszczy. Przede wszystkim dotyczyły one ułatwień dla transportu zbiorowego – w komentarzach pod artykułami postulowano m.in. udostępnienie dla autobusów estakady tramwajowej nad stacją Bydgoszcz Wschód czy wykorzystania pasów wyłączonych z ruchu na buspasy. Drogowcy poważnie rozważali jedynie zwiększenie częstotliwości kursów linii jadących wiaduktami – lecz do tej pory nie ogłoszono takich zmian. Wśród opinii bydgoszczan nie zabrakło też krytyki miasta za brak prac nad alternatywnym ciągiem komunikacyjnym. Obecnie, by ominąć Wiadukty Warszawskie, można skorzystać z objazdu ulicą Przemysłową i Witebską lub Lewińskiego i Inwalidów. Wadą tych tras jest to, że przecinają je przejazdy kolejowe na liniach 18 i 201, po których często kursują pociągi.

Pociągi mogłyby jednak poprawić komunikację na linii Fordon – centrum. Jak się dowiedzieliśmy, stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz zabiegało u władz Bydgoszczy o poparcie dla idei przedłużenia połączeń kolejowych (np. z Inowrocławia) linią nr 209 do dawnej stacji Bydgoszcz Fordon. Odcinek od Bydgoszczy Wschód do Fordonu jest nadal zelektryfikowany, co umożliwiłoby uruchomienie na niej dodatkowych kursów. Realizacja idei wiąże się jednak z wyzwaniami. Po pierwsze: kilka lat temu stacja Bydgoszcz Fordon została zdegradowana do roli przystanku, gdyż rozebrano na niej nastawnię oraz elementy torowiska umożliwiające kończenie tam biegu pociągów. Według Samorządnej Bydgoszczy istnieje jednak możliwość, by pociągi kończyły bieg „na rozkaz”, zatrzymując się na danym kilometrze. Pytamy jednak zarządców infrastruktury kolejowej, czy wydłużenie pociągów jest faktycznie możliwe.

Na przystanku Bydgoszcz Fordon w ciągu doby zatrzymuje się 11 pociągów pasażerskich, odjeżdżających w kierunkach Bydgoszcz Wschód i Chełmża. Dotąd przewoźnicy nie zgłaszali potrzeby prowadzenia połączeń obsługiwanych składami elektrycznymi. To przystanek osobowy, a nie stacja, dlatego nie ma możliwości zmiany kierunku jazdy – twierdzi Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.


CZYTAJ TAKŻE: Zmiany w ruchu na Wszystkich Świętych


Zarządzaniem przewozami regionalnymi na terenie województwa zajmuje się urząd marszałkowski. Jego przedstawiciel odpowiada na nasze pytanie w podobnym tonie, co PLK. – Komunikacja kolejowa między Nakłem czy Inowrocławiem a bydgoskim Fordonem jest możliwa już dziś, z przesiadką na stacji Bydgoszcz Główna. Kilka razy w ciągu doby, poprzez przesiadkę, można dostać się do przystanku Bydgoszcz Fordon, pociągami odjeżdżającymi w kierunku Chełmży przez Unisław. W nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie 13 grudnia, dla pociągów z Nakła nad Notecią i Inowrocławia, zaplanowano kończenie biegu na stacji Bydgoszcz Główna i jest to rozwiązanie powszechnie stosowane – wyjaśnia Tomasz Moraczewski, będący jednocześnie dyrektorem departamentu transportu urzędu marszałkowskiego i prezesem Portu Lotniczego Bydgoszcz.

Moraczewski dodaje jednak, że „pomysł wydłużenia kursów pociągów od Bydgoszczy Głównej do Fordonu uważamy za interesujący”. – Jesteśmy otwarci na współpracę z gminami i powiatami w zakresie wspólnej organizacji transportu publicznego. Wydaje się jednak, że inicjatywa leży po stronie Bydgoszczy, ponieważ takie relacje pociągów spełniałyby pewne funkcje kolei wewnątrzmiejskiej – kończy odpowiedź.

Przypomnimy, że stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz chciało, by rewitalizacja linii 209 została zgłoszona do programu Kolej Plus. Organizacja widzi potrzebę modernizacji odcinka o długości ok. 5,5 km. – Polegałaby ona na dobudowie drugiego toru, budowie dwóch wiaduktów: nad ul. Rejewskiego i nad linią kolejową 201, modernizacji i rozbudowie istniejących przystanków kolejowych, podniesienia kategorii przystanku Bydgoszcz Fordon do funkcji stacji kolejowej, budowie dwóch parkingów typu P+R i budowie kładki dla pieszych – podkreśla. Warto dodać, że inicjatywa ożywienia linii do Chełmży (którą obecnie poruszają się wyłącznie pociągi Arrivy) coraz częściej pojawia się wśród mieszkańców Fordonu. Jak pisaliśmy rok temu, wokół trasy 209 są zlokalizowane generatory ruchu pasażerskiego, takie jak UTP, Ikea, CH Auchan, cmentarz czy liczne zakłady pracy. W okolicach linii powstają także nowe inwestycje mieszkaniowe (Nowoczesny Fordon, Osiedle Uniwersyteckie CDI), a w planach są kolejne: w rejonie Wyszogrodu ma powstać prawie 30 budynków w ramach kompleksów Lem-Budu i Jakonu, przy UTP szykuje się inwestycja Murapolu, a przy przystanku Bydgoszcz Fordon – inwestycja Arkady.

Pomysł modernizacji linii 209 nie został jednak zgłoszony do rządowego programu odbudowy linii kolejowych. Dla wielu samorządów barierą ograniczającą możliwość złożenia wniosku w ramach inicjatywy PKP PLK była konieczność zapewnienia 15% środków na budowę linii kolejowej ma zniechęcać część samorządów do składania wniosków w ramach rządowego programu. Dotyczy to także gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz. – Z pewnością każda z gmin zainteresowana jest usprawnianiem komunikacji (w tym kolei) ułatwiającej przemieszczenie się mieszkańców. Jednak konieczność partycypowania w 15% w programie Kolej Plus budzi ogromne obawy samorządów, czyniąc ten program nieatrakcyjnym – tłumaczył Łukasz Krupa, dyrektor biura Metropolii Bydgoszcz. Stąd też Stowarzyszenie – z powodu braku możliwości partycypacji finansowej w tego typu projektach – nie wystąpiło z wnioskiem.

– Program Kolej Plus może być atrakcyjny, przede wszystkim realny i skuteczny wyłącznie w przypadku zaangażowania finansowego samorządu województwa – wyjaśniał Krupa. Tomasz Moraczewski twierdzi jednak, że inicjatywa powinna leżeć po stronie miasta Bydgoszczy. Na razie zatem trudno mówić o jakichkolwiek działaniach na linii przecinającej Fordon. Szansą na jej rewitalizację jest wpisanie jej do ostatecznego programu inwestycji PKP PLK na najbliższe lata. –  Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 209 na odcinku Chełmża – Bydgoszcz Wschód” znajduje się na liście projektów regionalnych, rozważanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2021 – 2027 – przekazał nam Przemysław Zieliński z PKP PLK. Obecnie trwają konsultacje tego dokumentu – uwagi do planu inwestycji można złożyć za pośrednictwem formularza, dostępnego na stronie: www.plk-sa.pl/planowane-inwestycje-plk-konsultacje-spoleczne/. Głosy z Bydgoszczy mogą być istotne i przekonać PKP PLK m.in. do rewitalizacji linii nr 209. Konsultacje trwają do 6 listopada.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Tomasz Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomasz
Gość
Tomasz

Dlaczego nie można zbydować wiaduktu lub tunelu pod torami na Inwalidów/Lewińskiego, byłoby to alternatywą dla Kamiennej i Fordońskiej?

Powiązane treści