Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Siedmiu chętnych na budowę nowego parkingu przy Grudziądzkiej. Miasto musi dopłacić do inwestycji

Dodano: 10.05.2019 | 14:00

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Wizualizacja parkingu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej. Obiekt ma być oddany do użytku w 2022 roku.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

Siedem firm zainteresowanych jest budową parkingu wielopoziomowego w sąsiedztwie budynków urzędu miasta przy ulicy Grudziądzkiej. Obiekt mogący pomieścić ponad pół tysiąca samochodów ma być gotowy w 2022 roku.

Termin składania ofert w przetargu przekładano kilkakrotnie, a ostatecznie otwarto je w minioną środę. Chęć realizacji inwestycji zgłosiło siedem podmiotów. Oferty opiewają na kwoty od niespełna 35 do ponad 55 milionów złotych. Najtańszą z nich złożyła firma Budimex, ale nawet jej propozycja znacząco przekracza pierwotnie zakładany przez miasto budżet – 23 mln złotych. Tyle że w minionych miesiącach, co zauważalne jest także w wielu innych postępowaniach, nastąpił znaczący skok cen na rynku budowlanym. Dlatego też miasto – aby przetarg rozstrzygnąć – będzie musiało do inwestycji dopłacić. Wszyscy oferenci zaproponowali siedmioletni termin rękojmi. Przetarg przeprowadzono w formule „Zaprojektuj i buduj”. „Wszystkie oferty zostaną teraz przeanalizowane i ocenione” – informuje bydgoski ratusz.

Siedmiu chętnych na budowę nowego parkingu przy Grudziądzkiej. Miasto musi dopłacić do inwestycji

Zobacz również:

Park and ride po bydgosku. System potencjalnych błędów i wypaczeń

Według deklaracji miasta wielopoziomowy parking będzie elementem systemu park & ride (zaparkuj i jedź), ale nie jest tajemnicą, że będzie on w dużej mierze służył urzędnikom pracującym na Grudziądzkiej. Niemniej jednak, zagospodarowanie obecnego mało estetycznego placu parkingowego przy wydziałach bydgoskiego magistratu jest szansą na eliminację ruchu ze Starego Rynku oraz jego okolic (do 20 maja trwają konsultacje społeczne w sprawie organizacji ruchu na tym obszarze).

Budowa parkingu oznacza również powrót do tematu powstania ulicy Nowogrudziądzkiej. Równoległa do ul. Grudziądzkiej trasa dojazdowa ma umożliwić dostanie się do parkingu od strony skarpy po wjeździe przy sądzie rodzinnym i powstającym obok budynku Instytutu Pamięci Narodowej. Przy budynkach urzędu miasta ma powstać również przystanek autobusowy.

Planowany przy współudziale środków unijnych (z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) system park and ride w Bydgoszczy budzi sporo zastrzeżeń. Głównie – z powodu lokalizacji poszczególnych parkingów, z których większość zlokalizowana jest nie na obrzeżach miasta, ale w jego głębi. Władze miasta utrzymują jednak, że ulokowanie ich „przy ważnych węzłach transportowych pozwoli na wygodne przesiadki i kontynuowanie podróży do centrum komunikacją publiczną”. Pierwsze parkingi mają powstać przy węźle zachodnim (rondo Maczka), na Przylesiu oraz w Myślęcinku (Gdańska / Rekreacyjna). W ramach rozbudowy ulicy Kujawskiej powstanie również parking na wysokości ulicy Lwowskiej.