Tramwaj na Szwederowo z umową na projekt. Budowa wystartuje w 2025 roku?
Dodano: 16.03.2023 | 19:42Na zdjęciu: Linia tramwajowa na Szwederowo zacznie się na rondzie Kujawskim i zostanie poprowadzona ulicą Solskiego w kierunku przyszłej pętli przy Bielickiej.
Fot. ZDMiKP
Za niecałe dwa lata miasto ma posiadać projekt linii tramwajowej na Szwederowo, który pozwoli na realizację zapowiadanej od kilkunastu lat inwestycji. ZDMiKP podpisało umowę z firmą Progreg na wykonanie prac.
Budowa linii tramwajowej na Szwederowo będzie podzielona na dwa etapy – pierwszy obejmie odcinek wzdłuż ulicy Solskiego od ronda Kujawskiego do Bielickiej (powstanie tam pętla), a drugi – od Bielickiej do ronda Grunwaldzkiego przez Piękną, Szubińską i Kruszwicką. Bydgoscy drogowcy niedawno wybrali wykonawcę projektu pierwszego etapu inwestycji – firmę Progreg z Krakowa. Jej prace będą kosztowały 2,5 miliona złotych. Wczoraj (15 marca) zarząd dróg poinformował o podpisaniu umowy z krakowską spółką.
Linia tramwajowa na Szwederowo – czas na projekt
Dokumentacja dla budowy torowiska o długości 1,5 km od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej (wraz z decyzją środowiskową i decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa pod koniec 2024 roku. – Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i infrastrukturą dla komunikacji publicznej – podkreśla ZDMiKP. Przebudowane zostanie też uzbrojenie podziemne oraz fragmenty ulic krzyżujących się z Solskiego. Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej. Mają tam również zatrzymywać się autobusy.
Drogowcy ambitnie zapowiadają, że przy budowie tramwaju na Szwederowo planowane jest wprowadzenie „wielu innowacyjnych rozwiązań”, takich jak zielone wiaty przystankowe – na przykład w postaci zielonych dachów czy stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką, zielone torowiska (w postaci mat rozchodnikowych) czy elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne.
NIE PRZEGAP: W weekend zmiany w ruchu na Fordońskiej. Od poniedziałku koniec tramwajowej mijanki!
– Na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowane zostaną specjalne gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych. Ułatwi to przejazd przez torowisko pojazdom jednośladowym, wózkom dziecięcym i inwalidzkim oraz poruszanie się pieszym. Planujemy też budowę zadaszonego parkingu rowerowego w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej – zaznacza zarząd dróg.
Inwestycja na Szwederowie ma rozpocząć się na przełomie 2025 i 2026 roku. Bydgoski ratusz zakłada, że na ten cel uda pozyskać się dofinansowanie unijne w kwocie co najmniej 60 milionów złotych.
Pętla Las Gdański także do przebudowy
ZDMiKP podpisał też umowę z firmą Cone, która zaprojektuje modernizację pętli Las Gdański. Wykonanie dokumentacji pochłonie blisko pół miliona złotych. W ramach przedsięwzięcia mają zostać zaprojektowane dwa dodatkowe przystanki i nowe torowisko, przejścia dla pieszych, wiaty przystankowe i nowa dyżurka MZK. Powstanie również zadaszony parking dla rowerów. Podobnie jak w wypadku linii na Szwederowo, dokumentacja wraz z decyzją środowiskową i ZRID-em ma być gotowa do końca 2024 roku.
CZYTAJ TAKŻE: Parkingi Bike&Ride w Bydgoszczy. Czy powstaną kolejne zadaszone miejsca do pozostawienia rowerów?