XIV Wolna Sesja Obywatelska: Obywatel LGBT
Zbliża się kolejna Sesja Obywatelska. W ramach zachęty do dyskusji publikuję fragment rozmowy z jednym z zaproszonych gości - Dominikiem Kucem.
Na zdjęciu:
Fot.
Dominik Kuc – działacz stowarzyszenia Inicjatywa Polska, członek Komitetu Doradczego Parady Równości, autor rankingu warszawskich liceów pod względem przyjazności osobom LGBTQ+.
DK: Ranking warszawskich liceów pod względem ich przyjazności osobom LGBTQ+ powstał w oparciu o badanie społeczne przeprowadzone w każdej ze szkół. Na ankietę rozpowszechnianą internetowo na forach licealnych odpowiedziało ponad 4200 uczennic i uczniów. Pytania dotyczyły nie tylko stosunku ankietowanych do osób LGBTQ+ w społeczności szkolnej, ale także stosunku szkoły i nauczycieli do tych osób.
PM: O ile dla mnie potrzeba takiego badania jest oczywista, tym bardziej, że temat ten jest mi szczególnie bliski, to być może nie jest to tak samo oczywiste dla naszych Czytelników i Czytelniczek. Jak zostało to badanie odebrane przez licealistów? Skąd w ogóle pomysł na to badanie?
DK: Szczególnie poruszający był odbiór badania przez młodych. Bardzo wiele osób zaangażowało się, aby tę ankietę w swoich szkołach rozpowszechniać wśród uczniów, bardzo wiele osób ją także wypełniało. Było niewiele szkół, do których ona nie dotarła lub w których uczniowie odmawiali wzięcia udziału w badaniu. Poruszenie tematu homofobii w szkołach jest niezmiernie ważne. Sam pomysł na badanie zrodził się tuż po samobójczej śmierci czternastoletniego Kacpra z Gorczyna, który był szykanowany w szkole, ponieważ ubierał się inaczej niż jego koledzy. Organizacje walczące o prawa osób LGBTQ+ od lat donoszą o bardzo złej kondycji opieki psychologicznej w szkołach oraz o tym, że temat orientacji seksualnej jest w wielu placówkach tabu, a dyrekcje często boją się tego zmieniać. A przecież to właśnie wiek dojrzewania jest momentem odkrywania swojej własnej tożsamości.
PM: Problemy są, to widać gołym okiem. Jednak, jakby nie patrzeć, zrobiłeś o wiele więcej, niż tylko samo wskazanie najbardziej przyjaznych dla osób LGBTQ+ szkół ponadpodstawowych.
DK: Ranking pokazał konkretnym szkołom konkretne problemy. W ankietach respondenci często zaznaczali, że obecne było w ich liceum wykluczanie osób LGBTQ+, homofobiczne żarty nauczycieli, przytyki, czy przemoc psychiczna. Dzięki temu, że ranking dał taką informację szkołom, psycholodzy w niektórych liceach zapraszali mnie na spotkania, podczas których bardzo dokładnie omawialiśmy sytuację osób LGBTQ+ właśnie w ich szkole. Miałem dla nich po prostu szczegółowe informacje na ten temat.
PM: Aż dziwne, że rządzący – nie tylko obecnie, ale również wcześniej – nie zainteresowali się sytuacją młodych osób LGBTQ+. Tym bardziej, że parokrotnie już zajmowano się kwestiami edukacji seksualnej i związków partnerskich. Choć badanie, które przeprowadziłeś ma jeszcze jedną szczególną wartość – skoro działasz oddolnie, łatwiej jest badanym Tobie zaufać.
DK: Jest jednak jeszcze jeden aspekt tego badania – polityczny. Po latach opieszałości wszystkich rządów – Sojuszu, Platformy… należy jasno i stanowczo domagać się regulacji prawnej praw osób LGBTQ+ – małżeństw jednopłciowych, związków partnerskich, praw antydyskryminacyjnych…
PM: Jest to z pewnością istotny wątek, jednak dyskutować będziemy w bydgoskim ratuszu, więc zejdźmy na grunt regionalny – przykładem może być Gdańsk, gdzie ostatnio uchwalono Model na Rzecz Równego Traktowania. Czyli jednak samorząd też ma coś to powiedzenia w kwestii wsparcia osób LGBTQ+.
DK: Zdecydowanie może w tym pomagać także samorząd – dbając o bezpieczeństwo właśnie w szkołach, kontaktując się z dyrekcjami, patronując Parady i Marsze Równości, udostępniając im bezpieczną przestrzeń, finansując telefony wsparcia itd.
Zapraszam serdecznie na XIV Wolną Sesję Obywatelską, która odbędzie już 3. lipca w Sali Sesyjnej bydgoskiego Ratusza. Zaczynamy tradycyjnie o godzinie 18.00. Więcej informacji w wydarzeniu na Fb: https://www.facebook.com/events/402290023588895/
- List dzieci nauczycielki - 4 kwietnia 2019
- O „podwyżkach” dla nauczycieli - 26 lutego 2019
- Słowa w czyny przerodzi? - 4 września 2018