Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoska fala zmian w ruchu i komunikacji. Najważniejsze informacje w pigułce

Dodano: 13.12.2019 | 06:31

Na zdjęciu: W sobotę, 14 grudnia nastąpią zmiany w organizacji ruchu na rondzie Kujawskim.

Fot. Szymon Fiałkowski

Na kilkanaście dni przed Bożym Narodzeniem przez Bydgoszcz przetacza się fala zmian w komunikacji i organizacji ruchu. Pierwsze z nich mamy już za sobą, ale przed nami jeszcze duże przemiany na przebudowywanym rondzie Kujawskim oraz oddanie do użytku zmodernizowanego wiaduktu w ciągu alei Armii Krajowej. Przedstawiamy w pigułce to, co dzieje się na bydgoskich ulicach.


Informacje o utrudnieniach na drogach śledź na bieżąco w serwisie Traffic – MetropoliaBydgoska.PL


Powrót tramwajów na Górny Taras

W czwartek, 12 grudnia uruchomiono zmodernizowany węzeł Szarych Szeregów. Linie tramwajowe wróciły na swoje stałe trasy – 4 ponownie obsługuje Glinki, 7 i 8 – Kapuściska, a 2 i 9, ze względu na rozbudowę ulicy Kujawskiej, kończą bieg na pętli Wyżyny (która także została przebudowana – zyskała m.in. możliwość wjazdu na nią od strony ronda Kujawskiego). Remont, wykonany przez spółkę ZUE Kraków miał początkowo zakończyć się na wiosnę, ale jeszcze przed rozstrzygnięciem przetargu – po sugestiach potencjalnych wykonawców – ZDMiKP wycofał się z tego zapisu w dokumentacji przetargowej.

Przebudowany węzeł Szarych Szeregów stracił jeden peron. Zmodernizowane przystanki zostały przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych i zyskały ekrany informujące o godzinach odjazdu. W ramach inwestycji powstał też skręt z Wojska Polskiego w kierunku pętli Glinki oraz nowe przystanki przy Szpitalnej i wschodniej stronie Wojska Polskiego.

Pierwszy dzień funkcjonowania zmodernizowanego węzła przyniósł jednak wiele problemów. Nie działały zwrotnice, a ustawienia cykli świateł na Wojska Polskiego i skrzyżowaniu z Szarych Szeregów powodowały opóźnienia w kursowaniu komunikacji szynowej – CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.

Zmiany na Grunwaldzkiej

Od czwartkowego wieczoru kierowcy mogą korzystać z drugiej jezdni ulicy Grunwaldzkiej na odcinku leśnym. Drogowcy uruchomili także buspas na południowej jezdni, który będzie wykorzystywany przez autobusy linii 61 i 71. Otwarto też niedawno przebudowywane skrzyżowanie Grunwaldzka/Skośna.

Bydgoska fala zmian w ruchu i komunikacji. Najważniejsze informacje w pigułce

Zobacz również:

Ekspert od kolei wskazuje konieczność rewitalizacji linii Bydgoszcz - Kcynia

Na odcinku pomiędzy Kolbego i Filtrową prowadzący pojazdy od teraz poruszają się dwoma pasami ruchu. Przy skrzyżowaniu z ulicą Przejście uruchomiono też dodatkowe pasy do skrętu w tę ulicę, a sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu funkcjonuje już w docelowym kształcie. Zmiany zaszły też na ulicy Skośnej – wyjazd z niej jest możliwy dwoma pasami ruchu. Skrzyżowanie będzie wyposażone w sygnalizację świetlną zsynchronizowaną z innymi światłami na Osowej Górze.

Wykonawca inwestycji – firma Budimex – obecnie pracuje na odcinku pomiędzy węzłem zachodnim i Filtrową. Wykonywana jest południowa jezdnia oraz ostatnie prace na moście nad Flisem. Obie jezdnie na odcinku od węzła Zachodniego do granicy miasta powinny być przejezdne w pierwszym kwartale nowego roku. Wiosną mogą toczyć się jeszcze prace wykończeniowe, nie powodujące jednak większych utrudnień.

Nowa organizacja ruchu na rondzie Kujawskim

Likwidacja jednego tymczasowego ronda, przełożenie ruchu na nowe jezdnie i korekty tras autobusów komunikacji miejskiej – takie zmiany zostaną wprowadzone już w najbliższą sobotę, 14 grudnia w rejonie ulicy Kujawskiej. Będą miały związek z rozpoczęciem prac w północno-zachodniej części dawnego ronda Kujawskiego.

W sobotę wykonawca prac zamknie północną wyspę ronda, czyli fragment ulic Kujawskiej i Solskiego (przy skrzyżowaniu z Chołoniewskiego, dawna jezdnia w kierunku Szwederowa). Ruch zostanie przełożony na fragment nowej, wschodniej jezdni Kujawskiej oraz północnej jezdni Wojska Polskiego przy Zielonych Arkadach. Jadąc od ronda Bernardyńskiego dojedzie się w ten sposób do ronda tymczasowego przy Lidlu i tam wybierze dalszy kierunek. Tak będą musieli jechać również ci, którzy będą chcieli dotrzeć z ronda Bernardyńskiego w stronę Solskiego lub Konopnickiej – zlikwidowane zostanie rondo tymczasowe na połączeniu Solskiego i Chołoniewskiego. Dojazd do tej ostatniej będzie możliwy jedynie od ulic Lenartowicza i Sierocej.

Na skrzyżowaniu nowej jezdni Kujawskiej z dojazdem do Zielonych Arkad będzie funkcjonowało pierwszeństwo łamane dla pojazdów poruszających się między rondem Bernardyńskim a rondem Kujawskim. Zmiany na rondzie Kujawskim oznaczają też przeniesienie części przystanków autobusowych, także na nowe jezdnie. Zmienią się także rozkłady linii autobusowych kursujących przez teren przebudowy. Do nowych lokalizacji przystanków dostosowane zostaną też ciągi piesze i przejścia dla pieszych. W TYM MIEJSCU znajdziecie schemat nowej organizacji ruchu.

Wiadukt na Armii Krajowej po testach

Od czerwca firmy Want i Polwar prowadzą przebudowę wschodniego wiaduktu drogowego w ciągu alei Armii Krajowej. Kilkunastoletnia przeprawa wymagała całkowitej modernizacji – została ona więc rozebrana, a wykonawca inwestycji przez kilka miesięcy prowadził prace nad nowymi filarami i konstrukcją. W listopadzie nasunięto ją na nowe przyczółki.

Z początkiem grudnia na wiadukcie ułożono izolacje i nową nawierzchnie. Masa z asfaltu lanego układana była po raz pierwszy w Bydgoszczy za pośrednictwem rozściełacza pracującego na całej szerokości jezdni jednocześnie. W ten sposób postanowiono ograniczyć ryzyko powstawania nieszczelności i uszkodzeń w trakcie użytkowania obiektu. W poniedziałek, 9 grudnia wiadukt pomyślnie przeszedł próby obciążeniowe. Drogowcy zakładają, że po pomyślnej kontroli nadzoru budowlanego obiekt może zostać udostępniony do ruchu jeszcze w tym roku. Warto jednak dodać, że przebudowa zanotowała opóźnienie – pierwotny termin jej zakończenia określono na 30 listopada.

0 0 votes
Article Rating
Bydgoska fala zmian w ruchu i komunikacji. Najważniejsze informacje w pigułce
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments