Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kolejne odwołanie w związku z budową S10. Na jakim etapie są prace nad ekspresówką?

Dodano: 11.10.2022 | 19:55

Na zdjęciu: Planowany odcinek S10 pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Południe wciąż nie ma wykonawcy. Wybór firmy PolAqua zakwestionował jeden z jej konkurentów - sprawą zajmuje się Krajowa Izba Odwoławcza.

Fot. GDDKiA

Wyczekiwana realizacja drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń ma zakończyć się w 2026 roku. Na razie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami trzech odcinków – do wyboru czwartego złożono odwołanie. Na jakim etapie jest budowa trasy – także w kierunku na Szczecin?

Droga ekspresowa S10 stanowić będzie w przyszłości najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą. Będzie to przede wszystkim najszybsze połączenie dwóch największych miast województwa kujawsko-pomorskiego: Bydgoszczy i Torunia. Jej zadaniem będzie też zapewnienie sprawnego dojazdu do województw wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego.

S10 Bydgoszcz – Toruń. Ponowne problemy z odcinkiem pod Toruniem

Najbardziej wyczekiwanym odcinkiem ekspresówki jest 51-kilometrowy fragment pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Ma on zastąpić przebiegającą przez Puszczę Bydgoską jednojezdniową DK 10, na której niemal codziennie dochodzi do wypadków i kolizji. Zadanie podzielono na cztery odcinki realizacyjne:

  • Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową 5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w Brzozie
  • Emilianowo – Solec,
  • Solec – Toruń Zachód
  • Toruń Zachód – Toruń Południe.

Według założeń GDDKiA, S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z możliwością przyszłej rozbudowy o trzeci pas. Na trasie przewidziano dziewięć węzłów, cztery Miejsca Obsługi Podróżnych i 35 obiektów inżynierskich. Dyrekcja podpisała już umowy obejmujące projekt i realizację na trzy z czterech odcinków – najpierw w maju na budowę 9-kilometrowego fragmentu Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z odcinkiem DK 25 do Brzozy (za kwotę ponad 410 mln zł wykona go Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor) oraz na odcinek Solec Kujawski – Toruń Zachód. Najdłuższy fragment „eski” z Bydgoszczy do Torunia wykona konsorcjum Kobylarnia/Mirbud. We wrześniu podpisano natomiast opiewający na 240 milionów złotych kontrakt z firmą PolAqua na budowę odcinka Emilianowo – Solec Kujawski.

GDDKiA nadal nie może podpisać umowy z wykonawcą odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe. Przypomnijmy, że wybrane w przetargu konsorcjum spółek NDI oraz polskiego oddziału kazachskiej firmy „SP” Sine Midas Stroy, nie stawiło się na podpisanie umowy. NDI tłumaczyło ten ruch niemożnością realizacji kontraktu za proponowaną kwotę, szacowaną na kilka miesięcy przed napaścią Rosji na Ukrainę.

22 września GDDKiA. po ponownej analizie, wybrała ofertę firmy Polaqua. Opiewa ona na kwotę 340 milionów złotych. Od decyzji przysługiwało prawo odwołania, z którego skorzystał jeden z oferentów. Warto dodać, że druga w kolejności propozycja, przedstawiona przez konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner), została odrzucona z powodu niezgodności treści z warunkami zamówienia – spekuluje się, że to właśnie ta spółka wniosła odwołanie. Teraz decyzja dotycząca odcinka pod Toruniem leży w rękach Krajowej Izby Odwoławczej. Na podpisanie umowy na ostatni z czterech odcinków poczekamy jeszcze co najmniej kilka tygodni.

Decyzją Rady Ministrów z czerwca 2020 roku, S10 Bydgoszcz – Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. – Całą drogą planowo pojedziemy w połowie 2026 roku – obiecuje Generalna Dyrekcja. Czy termin zostanie dotrzymany – okaże się niebawem.

Węzeł S10 w Emilianowie. Czy wobec planów platformy multimodalnej i parku przemysłowego nie okaże się za mały?

Temat budowy S10 pojawił się na poniedziałkowym II Forum Bursztynowego Szlaku. Planowana trasa ma być jednym z kluczowych atutów, determinujących realizację terminala intermodalnego w Emilianowie. Stąd też to właśnie w rejonie planowanej inwestycji powstanie węzeł, który połączy S10 nie tylko z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, ale też z przyszłym „suchym portem”. Jak podkreślał dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA Sebastian Borowiak, węzeł z rondami, od którego odchodzą „wąsy” w stronę BPPT i Emilianowa może jeszcze zostać zmodyfikowany. – Każda większa ingerencja rodzi jednak dodatkowe koszty – podkreślił.

Na ten moment plany zakładają, że po zachodniej stronie węzła (powstanie on tuż obok wiaduktu nad magistralą węglową) powstanie droga serwisowa. Na razie nie wiadomo bowiem, w jakim kierunku będzie postępować rozwój terenów wokół terminala. Wiele wskazuje jednak, że znacznie większy ruch będzie odbywał się po wschodniej stronie torów, gdzie według wizji Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ma powstać wielki park przemysłowy o powierzchni ok. 1000 ha. Uczestnicy forum zastanawiają się jednak, czy wobec budowy terminalu, na którym ma odbywać się przeładunek setek tysięcy ton towarów rocznie nie warto już teraz pomyśleć o odpowiednim powiększeniu węzła. Teraz jest na to ostatni dzwonek.


PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Czy przy S10 powstanie nowy, wielki park przemysłowy? Merytoryczna dyskusja na Forum Bursztynowego Szlaku


S10 Bydgoszcz – Wyrzysk. Na jakim etapie są przygotowania?

W najbliższych latach GDDKiA planuje też budowę trasy szybkiego ruchu na zachód od Bydgoszczy. Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód przeszło 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 znajduje się na etapie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Sprawę prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (RDOŚ). Aktualnie RDOŚ ponownie przedłużyła termin wydania decyzji, określając go na 28 listopada 2022 roku. Po uzyskaniu decyzji przejdziemy do kolejnego etapu obejmującego dokumentację geologiczną, a następnie do przetargu na realizację zadania w systemie „projektuj i buduj” – zapewniają drogowcy.

S10 Toruń – Warszawa. Wspólny przebieg z A1 i połączenie z Włocławkiem

Od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ droga ekspresowa S10 będzie mieć wspólny przebieg z autostradą A1. Oznacza to konieczność rozbudowy obciążonej ruchem autostrady do trzeciego pasa – w styczniu Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji obejmujący opracowanie dokumentacji dla poszerzenia A1 na 35-kilometrowym odcinku. Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na dokumentację projektową, co ma nastąpić jeszcze tej jesieni.

Niebawem poznamy też szczegóły dalszego przebiegu S10 na terenie województw kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego. Trwają bowiem prace nad dokumentacją niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej. W sierpniu tego roku GDDKiA podpisała umowy z konsorcjum firm TPF (lider) i Databout (partner) na dokumentację zarówno odcinków na Kujawach, jak i na Mazowszu.

Przyszła S10 będzie zaczynać się w rejonie węzła Włocławek Północ (A1), a kończyć na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (S50) w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmie również połączenie S10 z Płockiem poprzez dwujezdniową DK60. S10 z autostrady A1 do OAW stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga ekspresowa S10: Jak dojedziemy z naszego regionu do Warszawy? [WIDEO]

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
1 rok temu

Dziwi mnie postawa tzw. specjalistów, którzy rozpisują się nt. włączenia ruchu z S10 do A1 na odcinku Toruń Włocławek. A że to będzie trzeba dobudować 3-ci pas itd itp. Pytam się czy ci „specjaliści” mają coś nie tak z głową czy to tylko wybujała fantazja ich ponosi ??? Czy ta liczba ofiar wypadków na S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem jest dla nich niezauważalna ? Panowie ! Gdzie tu rozum i przyzwoitość ? Sprawa komunikacji leży na łopatkach przynajmniej od reformy terytorialnej. Nikt z tamtych rozwiązań nie był szczęśliwy. Ani Toruń z gównianym dojazdem do A1 ani Bydgoszcz zepchnięta w lasy… Czytaj więcej »

Robo
Robo
1 rok temu

Oby jak najszybciej. Czekamy na całość.