Bydgoszcz
1C
Niebo częściowo zachmurzone
80% wilgotność
Wiatr: 2km/h W
H 2 • L 0
2C
Czw
-0C
Pt
-0C
Sob
-1C
Nd
-0C
Pon
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaHistoria rozbudowy Kujawskiej. Połączenie tramwajowe planowano już w latach 60.
20-11-2020_budowa_linia tramwajowa_Kujawska Bydgoszcz_przejazd testowy_tramwaj - SF (9)
04.12.2020 | 14:00

Historia rozbudowy Kujawskiej. Połączenie tramwajowe planowano już w latach 60.

Na zdjęciu: Tramwaje na Kujawskiej pojawią się liniowo niespełna dwa lata po rozpoczęciu prac budowlanych.

Fot. Szymon Fiałkowski

W niedzielę, 6 grudnia liniowe funkcjonowanie rozpocznie nowa trasa tramwajowa w ciągu ulicy Kujawskiej. Jest to najważniejszy element rozbudowy ulicy, która wraz z zakupem taboru pochłonie 380 milionów złotych, z czego 168 milionów pokrywa dofinansowanie z Unii Europejskiej, a 48 milionów z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Plan połączenia torowiska na Bernardyńskiej z Górnym Tarasem Bydgoszczy udało się zrealizować dopiero w XXI wieku, lecz ma on swoje korzenie w czasach PRL.

Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ul. Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70 . XX wieku. – Były one związane z powstaniem osiedla Wyżyny. Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z 1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jej przedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół do centrum miasta – podkreśla Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Rok później Miejska Rada Narodowa zatwierdziła pomysł budowy arterii w ciągu dzisiejszych ulic Wojska Polskiego i Solskiego, której elementem była budowa torowiska tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego.

Torowisko od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej powstało w 1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstała jezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. Solskiego).

Zobacz również:

Tak wyglądało Rondo Kujawskie przed wielką przebudową. Zobacz zdjęcia

W kolejnych latach kilkukrotnie próbowano przygotować budowę stosunkowo niewielkiego odcinka torów o długości około 600 metrów, ale wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji. – Największym wyzwaniem była stosunkowa duża różnica wysokości terenu i związane z tym koszty zadania. Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania, którzy rozpoczęli pracę – podkreśla ZDMiKP. Umowa na wykonanie linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej wraz z budową drugiej jezdni i przebudową ronda Kujawskiego i Bernardyńskiego została podpisana 29 listopada 2018 roku. Przetarg, który miał wyłonić wykonawcę, trwał ponad rok – najlepsza okazała się propozycja konsorcjum firm: Gotowski, PBDI Toruń i Tor-Krak.

Faktyczne prace budowlane rozpoczęły się w lutym 2019 roku. Na ich początku dokonano rozbiórki kamienic przy ulicy Toruńskiej (przy wlocie ronda Bernardyńskiego), a następnie budynków zlokalizowanych po południowej stronie ronda Kujawskiego. Początek wiosny 2019 przebiegł natomiast pod znakiem rozbiórki nieużytkowanych przejść podziemnych pod rondem Kujawskim oraz starego torowiska w ciągu ulicy Wojska Polskiego. W maju 2019 roku zamknięto wlot ulicy Toruńskiej, a także północne jezdnie ulicy Solskiego i Wojska Polskiego – ruch regulowano poprzez małe ronda.

W grudniu 2019 roku ruch na Wojska Polskiego i Solskiego został przełożony na nowe jezdnie, celem rozpoczęcia prac w północno-zachodniej części dawnego ronda Kujawskiego. W lutym 2020 roku wyburzono kamienicę przy Zbożowym Rynku. Półmetek inwestycji osiągnięto wiosną 2020 roku, a kolejne spory zmiany w ruchu wprowadzono 30 maja. Wtedy to został on przełożony nowe jezdnie ulic Solskiego, Kujawskiej i Bernardyńskiej, a wjazd z Bernardyńskiej na plac Kościeleckich oraz ulica Sieroca od strony Kujawskiej zostały zamknięte.

Wrzesień 2020 roku przebiegł pod znakiem wyboru projektu muralu, który namalowano na ścianie wykopu tramwajowego oraz prezentacji projektu siatki komunikacyjnej po otwarciu trasy tramwajowej. Jej ostateczny kształt poznaliśmy w połowie listopada – nowym torowiskiem pojedzie linie 2, 9 i zupełnie nowa 11 [PRZECZYTAJ SZCZEGÓŁY ZMIAN W KOMUNIKACJI]. W październiku na Kujawskiej, w ramach przejazdów testowych, pojawiły się pierwsze tramwaje – sprawdzanie nowego torowiska odbyło się także w listopadzie. Warto dodać, że w ramach trwających jeszcze prac drogowych w miejscu starych schodów z parku na Wzgórzu Wolności w kierunku Kujawskiej powstaje nowe zejście dla pieszych. Ponadto, w październiku – podczas prac na Zbożowym Rynku – odkryto pozostałości staropolskiego traktu.


Niezwykłe odkrycie archeologiczne w centrum Bydgoszczy! ZOBACZ ZDJĘCIA I WIDEO


Torowisko na Kujawskiej zacznie być użytkowane w regularnym ruchu liniowym od najbliższej niedzieli, 6 grudnia. Wciąż trwają natomiast prace drogowe po zachodniej stronie ronda Kujawskiego, ulicy Toruńskiej oraz na zachodniej jezdni ulicy Kujawskiej. Powstaje także parking P&R, zlokalizowany po południowej stronie ronda Kujawskiego. Według zapewnień ZDMiKP, cała inwestycja ma zakończyć się wiosną 2021 roku.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści