Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Rowerowe plany i marzenia. Liczba nowych inwestycji zależy od głosów bydgoszczan w konsultacjach

Dodano: 02.04.2021 | 11:33

Na zdjęciu: Ratusz podkreśla, że dopisanie nowych inwestycji do planów na najbliższe lata zależy od liczby głosów na zwiększenie środków na budowę dróg dla rowerów w trwających konsultacjach ws. kolejności inwestycji.

Fot. Klaudia Karczmarek

Inwestycje rowerowe – te realizowane i planowane, jak kładka obok Mostu Uniwersyteckiego były tematem kolejnego spotkania online w ramach konsultacji ws. kolejności inwestycji. W plebiscycie bydgoszczanie mają do wyboru dwa zadania rowerowe: zwiększenie środków na budowę infrastruktury oraz wspomniane wzniesienie przeprawy obok Trasy Uniwersyteckiej. Jak zapewniają drogowcy, powiększenie budżetu rowerowego ma pozwolić rozszerzyć katalog zadań rowerowych o nowe elementy, np. uzupełnienie infrastruktury w Fordonie, budowę DDR wzdłuż ulicy Toruńskiej w stronę Łęgnowa czy obok ulicy Modrzewiowej, a planowane do 2025 zadania zostaną zrealizowane.

Lista inwestycji, umieszczonych na karcie konsultacyjnej, została przedstawiona przez prezydenta Rafała Bruskiego w połowie marca. Znajduje się na niej 15 propozycji, których realizacja była planowana w najbliższych latach. Wśród nich jest zwiększenie środków na budowę infrastruktury rowerowej. Pula ma być większa w stosunku do aktualnej, zakładającej coroczny wzrost wydatków w stosunku do zaplanowanej rocznej kwoty w wieloletniej prognozie finansowej na drogi rowerowe budowane w ramach trwających inwestycji. Jak uzasadniał prezydent, zwiększenie budżetu na budowę DDR nie byłoby symboliczne. – Nie podam dokładnych liczb, ale mogę zadeklarować, że wyniesie ono co najmniej 50%, albo nawet 100%. Wszystko zależy od sytuacji finansowej samorządów. Obecnie to wróżenie z fusów – nie ukrywał Bruski.




Podczas czwartkowego spotkania online zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz najpierw przedstawił inwestycje rowerowe, które są lub będą realizowane w najbliższych miesiącach, a także zadania drogowe, których elementem będzie infrastruktura dla poruszających się jednośladami. Pokazał też mapkę, prezentującą istniejący stan dróg dla rowerów w Bydgoszczy, także w gminach ościennych. – Staramy się je ze sobą łączyć – podkreślił Kozłowicz. Jeżeli chodzi o obecne inwestycje, nowe trasy dla miłośników dwóch kółek powstają przy okazji rozbudowy ulicy Kujawskiej, rewitalizacji Starego Fordonu (odcinek przy ulicy Promenada) oraz buspasa przy ulicy Kolbego. Zastępca Rafała Bruskiego dodał także, że infrastruktura zostanie zrealizowana również przy okazji budowy nowych mostów Kazimierza Wielkiego, przy ulicy Jeździeckiej, Zalew i Smukalskiej; wyznaczone zostaną też pasy dla rowerów w ciągu alei Ossolińskich.

Tu zatrzymamy się, by podać informacje na temat postępów w przygotowaniach do wymienionych inwestycji.

  • Mosty Kazimierza Wielkiego: 24 lutego wybrano wykonawcę zadania – firmę Trakcja. Trwają przygotowania do startu robót; mają one zakończyć się w 2023 roku.
  • Budowa DDR wzdłuż Jeździeckiej: Obecnie wykonawca inwestycji (działa w trybie zaprojektuj i buduj) prowadzi prace projektowe. Jak podano na marcowym spotkaniu zespołu ds. polityki rowerowej, według harmonogramu przekazanego przez spółkę Kompleks-Bud, w III kwartale tego roku zamierza on złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Umowa w ramach zadania obowiązuje do kwietnia 2022 roku.
  • Realizacja DDR przy okazji budowy parkingu przy schronisku i utwardzenia ulicy Zalew: – Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Prace projektowe dobiegają już końca. Obecnie wykonawca złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakończenie prac budowlanych planowane jest jeszcze w tym roku – przekazał niedawno Tomasz Okoński, rzecznik prasowy zarządu dróg.
  • Rozbudowa Smukalskiej: 31 marca wybrano wykonawcę – firmę Strabag. Inwestycja ma zakończyć się za dwa lata.

Następnie naczelnik przygotowania inwestycji w ZDMiKP Marek Stanek przedstawił planowane inwestycje w latach 2021 – 2025: te szerzej omawiamy TUTAJ. Poza nimi, w Fordonie powstaną też inwestycje w ramach BBO (fragmenty Wielkiej Pętli Fordonu i odcinek wzdłuż ulicy Andersa od Skarżyńskiego do Kasztelańskiej), a w ramach tegorocznej akcji budowy i remontów chodników dokończony zostanie też ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulicy Andersa (odcinek od bloków For You do ulicy Geodetów). – W planach mamy też uzupełnienie infrastruktury rowerowej przy alei Armii Krajowej: będzie to związane z przebudową zachodniego wiaduktu. Co ważne, powstanie też połączenie tego odcinka z infrastrukturą przy ulicy Kamiennej, tak aby ciągi łączyły się w jedną, spójną całość – dodał Stanek. Ponadto, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza wspólnie z miastem zrealizować budowę dróg rowerowych przy ulicach Glinki, Dziatkiewicza i Raczkowskiego.

Rowerowe plany i marzenia. Liczba nowych inwestycji zależy od głosów bydgoszczan w konsultacjach

Zobacz również:

Pod Bydgoszczą powstaje droga dla rowerów. Połączy trzy gminy

Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej podkreślił, że jeżeli mieszkańcy wybiorą w konsultacjach jako priorytet zwiększenie środków na budowę infrastruktury, możliwa będzie realizacja kolejnych, nieplanowanych wcześniej inwestycji. Wśród nich są kolejne zadania na terenie Fordonu, których potrzebę realizacji od lat zgłaszają jego mieszkańcy. Nowak wymienił wśród nich budowę infrastruktury wzdłuż ulicy Andersa, Kasztelańskiej, Geodetów, Rydygiera – w ramach przedłużenia ulicy Twardzickiego, dalsze przedłużenie Wielkiej Pętli Fordonu, budowa zjazdu na odcinku ulicy Pod Skarpą w kierunku Osielska czy realizacja ciągu obok ulicy Fordońskiej przechodzącego przez park Milenijny, tak aby umożliwić dojazd do rewitalizowanych terenów nad Wisłą w Starym Fordonie.

Infrastruktury brakuje również na ulicach Toruńskiej, Kaczyńskiego czy Szpitalnej – wymieniał członek Bydgoskiej Masy Krytycznej. Wśród możliwych zadań ujęto także m.in. realizację ciągów wzdłuż ulicy Powstańców Wielkopolskich, Modrzewiowej, Dąbrowa czy Mickiewicza. Warto dodać, że drogi dla rowerów powstaną również w ramach zapowiadanych zadań drogowych (jak rozbudowa Nakielskiej) czy tramwajowych (wzdłuż ulicy Solskiego, Pięknej i Szubińskiej).

Nie chcemy, aby wszyscy mieszkańcy przesiedli się na rowery. Chcemy, aby każdy mieszkaniec miał równy wybór: aby wychodząc z domu mógł podróżować rowerem, samochodem, komunikacją miejską czy pieszo – wyjaśniał Nowak.

Następnie naczelnik Stanek opowiedział także o drugim rowerowym zadaniu w ramach „piętnastki Bruskiego” czyli budowie kładki obok Mostu Uniwersyteckiego. – Kilka lat temu mieliśmy opracowaną koncepcję przeprawy. Analizowaliśmy kilka wariantów – najbardziej kompromisowym pomysłem byłoby rozwiązanie w postaci kładki, znajdującej się po zachodniej stronie mostu. Przed naszymi pracami będziemy jednak prowadzić dalsze analizy, a także omawiali projekt na zespole ds. polityki rowerowej; może mieszkańcy podsuną jakiś pomysł w trakcie konsultacji – mówił przedstawiciel zarządu dróg. Mirosław Kozłowicz tłumaczył natomiast, jak wygląda sprawa przystosowania na potrzeby rowerzystów kładki Esperanto przy lodowisku Torbyd – wymienianej jako jedna z alternatyw wobec budowy obiektu obok Mostu Uniwersyteckiego.

Obecnie w konsultacjach mieszkańcy mogą głosować na realizację kładki obok Trasy Uniwersyteckiej, dlatego na tę chwilę nie przystosowywaliśmy przeprawy Esperanto na potrzeby ruchu rowerowego. Bierzemy jednak taką opcję pod uwagę – powiedział zastępca prezydenta.

Plany na 2021 rok a rzeczywistość

Budowa dróg rowerowych na terenie Bydgoszczy, jak wielokrotnie podkreślaliśmy, przebiega dość wolno – pokazują to także dane GUS. W 2011 roku liczba kilometrów dróg dla rowerów na terenie miasta wyniosła 63,8, a w 2019 roku 108,7 km. Obecnie – według danych zarząd dróg – jest ich 115 km. Zastępca prezydenta zapewniał, że pozycja miasta ulegnie poprawie. Jak zatem wyglądają przygotowania do działań, planowanych na ten rok?




Zimą drogowcy mieli ogłosić przetarg na aktualizację koncepcji budowy ciągu wzdłuż Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie aż do Łęczyckiej. Jak wygląda sytuacja na dzień 2 kwietnia? – Materiały wczoraj zostały przekazane do Wydziału Zamówień Publicznych, który przygotuje materiały do przetargu. Poinformujemy o tym, kiedy zostanie ogłoszony – odpowiada Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP. Podczas czwartkowego spotkania konsultacyjnego naczelnik Stanek wyjaśnił, że powodem opóźnień jest zmiana przepisów w prawie zamówień publicznych, która powoduje konieczność dodatkowych analiz. Roboty budowlane na ciągu Bartodzieje-Śródmieście mają zakończyć się do 2025 roku. – Terminy są jednak mocno uzależnione od sytuacji pandemicznej, postępu prac przygotowawczych (na co także ma wpływ pandemia) i zabezpieczenia finansowego – dodaje jednak rzecznik zarządu dróg.

Zgodnie z założeniami, jeszcze w 2021 roku mają zostać wyremontowane dwa odcinki ciągu wzdłuż ulicy Fordońskiej, tak by dostosować go do obowiązujących standardów rowerowych. Będą nimi fragmenty między Kapliczną i Sochaczewską oraz między Wiślaną a Inflancką. Obecnie, jak przekazał Okoński, są kompletowane materiały wewnętrzne, a przetarg jest planowany w najbliższych tygodniach. Większym elementem budowy ciągu wzdłuż Fordońskiej ma być spięcie wspomnianych ciągów poprzez budowę kładki nad torami linii kolejowej nr 201 oraz remont infrastruktury od Inflanckiej do Magazynowej. ZDMiKP podkreśla, że wszystkie zaplanowane prace na Fordońskiej mają zakończyć się do 2023 roku.

Wśród pytań, które zadali mieszkańcy podczas spotkania jedno zwróciło szczególną uwagę – od 2010 roku w Bydgoszczy nie przeprowadzono badań ruchu rowerowego. – Niebawem rozpoczniemy jednak wykonywanie dużego dokumentu, dotyczącego całego obszaru Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz – odpowiedział Kozłowicz. Chodzi rzecz jasna o Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan). – W ramach tego dokumentu zlecimy dokładną analizę, jaki jest odsetek rowerzystów w stosunku do innych podróży w naszym mieście – uzupełnił Kozłowicz.

Urzędnicy zapewniają, że zwiększenie środków pozwoli na realizację dodatkowych inwestycji, a plany do 2025 roku mają zapewnione finansowanie. Nie przewidują też zmian w harmonogramie, jeżeli któreś z zadań (np. budowa kładki nad magistralą węglową) natrafiłoby na problemy. – Harmonogram prac nad infrastrukturą jest uzgadniany i zatwierdzany na posiedzeniu Zespołu ds. polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Przy zatwierdzaniu tego obecnego było powiedziane, że w zależności od np. postępu prac, czy chociażby złożonych ofert cenowych w postępowaniach przetargowych, harmonogram będzie aktualizowany – np. raz na pół roku, czy raz na rok – zatem jak wynikną jakieś dodatkowe okoliczności – jak chociażby uzyskanie dofinasowania, czy zwiększenie budżetu w tej pozycji – to harmonogram będzie omawiany na zespole – wyjaśnia rzecznik prasowy ZDMiKP.