Bydgoszcz
-3C
Słonecznie
92% wilgotność
Wiatr: 4km/h S
H -2 • L -3
-0C
Czw
1C
Pt
3C
Sob
3C
Nd
3C
Pon
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaOsielskoInwestycjeW 2020 roku w Osielsku mają powstać nowe drogi. A co z komunikacją? Sypniewski: W Bydgoszczy brakuje taboru
Wojciech Sypniewski, Rafał Bruski - SF-1
24.11.2019 | 11:26

W 2020 roku w Osielsku mają powstać nowe drogi. A co z komunikacją? Sypniewski: W Bydgoszczy brakuje taboru

Na zdjęciu: Wójt Osielska Wojciech Sypniewski podkreśla, że wiele zadań dotyczących jego gminy zależy bezpośrednio od decyzji władz Bydgoszczy - na czele z prezydentem Rafałem Bruskim.

Fot. Szymon Fiałkowski

W minioną środę mieszkańcy Osielska spotkali się w Gminnym Ośrodku Kultury z wójtem Wojciechem Sypniewskim. To pierwsze z serii zebrań wiejskich, których głównym tematem są plany inwestycyjne na przyszły rok – 15 listopada przedstawiono bowiem projekt budżetu 2020. Sypniewski podkreślał, że dochody gminy uszczuplą się przez zmniejszenie wpływów z podatku PIT i zmiany w oświacie. Jako najważniejsze zamierzenia inwestycyjne wskazał budowę ulic i skrzyżowań z Szosą Gdańską.

Zgodnie z przepisami, każdy samorząd musi do 15 listopada opublikować projekt uchwały budżetowej na przyszły rok. Poza szczegółowymi zapisami po stronie wpływów, jak i wydatków dokument daje obraz tego, co w najbliższych dwunastu miesiącach powstanie na terenie Osielska. Okazją do szerszego poznania planów gminy na 2020 rok było zorganizowane w środę zebranie wiejskie w Osielsku. Wójt zaczął je od tematów komunikacyjnych – podkreślał dobre funkcjonowanie linii międzygminnych i chwalił niedawne wprowadzenie biletów uczniowskich za 10 złotych. Potem powiedział, że na podstawie danych dotyczących frekwencji na liniach podmiejskich widać konieczność zwiększenia ich częstotliwości. Dotyczy to przede wszystkimi linii 93 i 98. – Pojawił się jednak problem techniczny – w Bydgoszczy brakuje taboru – nie ukrywał Sypniewski. Na początku przyszłego roku gmina ma jednak podjąć decyzję dotyczące uruchomienia dodatkowych kursów, ale należy pamiętać, że wpływ na to będą też mieć możliwości ZDMiKP Bydgoszcz i przewoźnika obsługującego linie, czyli MZK.

Przyszłorocznym wyzwaniem dla samorządów będzie też gospodarowanie odpadami. Wójt przypomniał, że za wywóz odpadów segregowanych w latach 2020 i 2021 mieszkańcy będą płacić 19 złotych, a niesegregowanych – 67 złotych. – Ta różnica jest duża – wynika przede wszystkim ze zmian ustawowych. System ten jest niekorzystny dla samorządów – podkreślał Sypniewski. I przypomniał, że rada gminy wystąpiła do premiera Mateusza Morawieckiego z apelem o ustalenie górnych stawek opłat za odbieranie i zagospodarowanie odpadów przez RIPOKi (regionalne instalacje przetwarzania odpadów komunalnych) w formie stosownego aktu prawnego. Wójt poinformował także, że operatorem, zajmującym się wywożeniem odpadów będzie wybrana w przetargu bydgoska firma Corimp.

W wystąpieniu Sypniewskiego przed mieszkańcami nie zabrakło tematów związanych z inwestycjami drogowymi. – Dosłownie na dniach będzie udrożnione skrzyżowanie ulic Kąty i Długiej – zaczął wójt. W planach jest także zapowiadana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przebudowa skrzyżowania DK 5 z ulicami Centralną i Kolonijną. Jak niedawno pisaliśmy na MetropoliaBydgoska.PL ponad dwa lata temu przetarg na realizację zadania, obejmującego zmianę geometrii skrzyżowania i wyznaczenie pasów do skrętu wygrała firma Voessing Polska.

– Według wszelkich wskazań na niebie i ziemi, chociaż sobie ręki nie dam odciąć jak niektórzy, ta przebudowa powinna być zrobiona w przyszłym roku

– przekazał Sypniewski. I dodał, że to skrzyżowanie „musi być przebudowane”. – Zostało ono zrobione kilkanaście lat temu. Liczba pojazdów przejeżdżających przez gminę i będących własnością mieszkańców gminy wzrasta bardzo szybko. Skrzyżowanie jest od dawna niewydolne – przyznał samorządowiec. Ale to nie koniec zapowiadanych inwestycji na DK 5 – również w przyszłym roku ma rozpocząć się realizacja połączenia Szosy Gdańskiej z nowym odcinkiem ulicy Topolowej i Mickiewicza.

Zobacz również:

Czy po oddaniu S5 Osielsko będzie utrzymywać Szosę Gdańską?

Ja bardzo bym chciał, aby każdy mieszkaniec wychodząc z domu miał ładną nawierzchnię. Niekoniecznie z kostki, może z asfaltu, ale żeby suchą nogą wyszedł z własnej posesji. Ale co mieszkańcowi po tym, że wyjdzie tą suchą nogą, jeśli nie będzie mógł swoim pojazdem czy też pieszo wydostać się z Osielska, by przejechać na drugą stronę tej gminy. DK 5 dzieli naszą gminę, a komunikacja pomiędzy poszczególnymi sołectwami jest częsta. Chcemy dać mieszkańcom możliwość wyjazdu w innych punktach – tak Sypniewski uzasadniał decyzję o budowie nowego układu drogowego.

Następnie wójt podkreślił to, o czym mówił w rozmowie z naszym portalem – po oddaniu do użytku odcinka drogi ekspresowej S5 Aleksandrowo – Tryszczyn droga krajowa nr 5 na dotychczasowym, niepokrywającym się z trasą ekspresową śladzie, straci swój status. – Nie będziemy zmieniać jej numeracjilecz przekażemy trasę do marszałka wojewódzka, a konkretnie – do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Z kolei marszałek może drogą pozostawić w swoim zarządzie lub przekazać niż, czyli do powiatów. Tu podobnie – droga może zostać powiatową lub być przekazana do gmin – wyliczał Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Wracając jednak do wypowiedzi wójta – konieczność przejęcia drogi przez samorząd województwa bądź samorząd gminny niesie za sobą wyzwanie w postaci utrzymywania drogi.

W przyszłym tygodniu planowane jest w starostwie spotkanie w tej sprawie. DK 5 ma być drogą wojewódzką. Mam ciarki na plecach, gdyż współpraca z Zarządem Dróg Wojewódzkich, czyli marszałkiem nie układa się zbyt dobrze – stwierdził wprost Sypniewski. Wspomniał o ciągnących się w nieskończoność planach przebudowy ulicy Jastrzębiej w Żołędowie, której śladem biegnie DW 244. Gmina przeznaczyła pieniądze na wykonanie projektu, a ten – przygotowywany także przez firmę Voessing Polska – wciąż nie jest skończony.

Szczegóły budżetu

108 milionów złotych dochodów i 124 miliony złotych wydatków – tak prezentują się dwie najważniejsze liczby dotyczące projektu budżetu gminy Osielsko na 2020 rok. Sypniewski objaśniał, że szesnastomilionowy deficyt zostanie pokryty z kredytu i jest to „bardzo bezpieczne” zadłużenie. – Cały czas dążymy do zrównoważonego budżetu, ale nie da się tego tak szybko zrobić – zauważył. Tak jak i inni samorządowcy – m.in. prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski – narzekał na zmniejszenie dochodów gmin z powodu obniżki stawki PIT. A środki z tego podatku trafiają na inwestycje. – Troszeczkę boli nas też sprawa oświaty – dodał Sypniewski, podkreślając że gmina musi znaleźć pieniądze na podwyżki dla pracowników obsługi szkół.

Na wydatki inwestycyjne na drogach gminnych planuje się przeznaczyć kwotę 18,4 miliona złotych. Wójt podkreślał, że na terenie Osielska priorytetową inwestycją będzie kolejny etap przebudowy ulicy Leśnej – niedawno ogłoszono przetarg na jego realizację, który wygrała firma Marbruk z siedzibą w Charzykowach. Kaszubski wykonawca zrealizuje zadanie za 6 milionów złotych. Sypniewski zauważył jednak, że efekt przebudowy Leśnej psuje fatalny stan nawierzchni na odcinku od granicy gminy do skrzyżowania z ulicami Pod Skarpą i Zamczysko, znajdujący się na terenie Bydgoszczy. W planach na 2020 rok jest także budowa kolejnego etapu ulicy Jana Pawła II oraz ulic: Koperkowej, Słonecznej, Jeziorańskiej, Szuwarowej, Żonkilowej, Cisowej, Chabrowej, Tymiankowej, Cisowej i Ziołowej oraz wspomnianej Topolowej, a także ulic w Myślęcinku: Skrzypowej, Imbirowej, Rozmarynowej i Dziewanny.

Zobacz również:

Nowy stadion dla Dębów, a na Centralnej - symbol gminy

Podczas zebrania w Gminnym Ośrodku Kultury poznaliśmy też więcej szczegółów na temat montażu instalacji fotowoltaicznej. We wtorek wójt podpisał umowę na dofinansowanie tego typu działań. Na dachu czterech szkół na terenie gminy (w Osielsku, Niemczu, Żołędowie i Maksymilianowie) oraz 13 posesjach prywatnych zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne. Jak uszczegółowił Sypniewski, ogólny koszt dotacji z środków unijnych to 487 tysięcy złotych, ale montaż jednej instalacji na szkołach to wydatek 345 tysięcy złotych – w projekcie budżetu na budowę paneli na szkołach zapisano 1 276 000 złotych.

Na oświetlenie ulic, placów i dróg w projekcie budżetu 2020 zaplanowano kwotę 717 tysięcy złotych. Część z tej kwoty trafi na inwestycje w sołectwie Osielsko, do których zalicza się budowę oświetlenia przy ulicach: Krzywej i Grzybowej (3 latarnie na odcinku ok. 150 m), Opalowej i Agatowej (ok. 17 latarni na odcinku 700 m) oraz Krabowej (II etap – 4 latarnie na odcinku ok. 230 m), a także projekt i rozbudowę oświetlenia przy ulicy Ziołowej i Olszynowej oraz projekt oświetlenia ulic Jesionowej, Gryczanej i Zbożowej.

Podczas spotkania z mieszkańcami wójt roztoczył także wizję budowy nowego stadionu na gruntach przy ulicy Jeziorańskiej. Na nowym obiekcie mieliby występować baseballiści Dębów Osielsko, a teren ich dotychczasowego obiektu przy Centralnej miałby stać się nowym terenem rekreacyjnym i symbolem całej gminy. Szerzej piszemy o tym w podlinkowanym obok tekście. Część zebrania zostało poświęcone analizie zapisów Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Osielska – także piszemy o tym w osobnym artykule. Niebawem przedstawimy też szczegóły planów budżetowych dotyczących pozostałych miejscowości na terenie gminy.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści